Classic

Classic MC Trial

Siden man for første gang placerede en motor på en cykel, har der været mennesker der ville konkurrerer på dem. Sådan var det da også da Trial startede – efter sigende i Skotland, hvor en hyrder konkurrerede om hvem der kunne komme over bjerge uden at rører jorden (eller sådan lyder historien).

Der er stadig dem der mener at en rigtig Trial motorcykel, har 2 støddæmper og tromle bremsere, som Trial motorcyklerne havde det før i tiden. Denne form for Trial kaldes classic Trial eller Classic.
Ens for motorcyklerne i Classic, er tromle bremsere og tvin bagstøddæmpere – men her holder stort alle ligheder mellem Classic også op. Motorcyklerne lyder så eksotiske navne som Triumph, Norton, BSA, Bultaco, Montesa, Ossa, Fantic, SWM og mange flere. De kan være købt i sin tid som originale Trialmaskiner eller special bygget af ejerne til formålet.

Classic køres sammen med standard Trial, men kan også køres i specielle Classic løb. Der køres i Danmark i 2 sværhedsgrader – almindelig og Elite. Et Classic spor ser måske noget mindre krævende ud end et standard Trial spor, men det faktum at cyklerne er fra en anden tidsalder, gør det bestemt til en udfordrende sport.

Classic trænes og køres sammen med alm. MC Trial, og licens samt udstyr er det samme. Cyklerne varierer meget i pris, fra de helt billige til 10-15.000 og helt op til… ja kun ejeren sætter grænser.
Der er efterhånden mange der kører Classic Trial i Danmark, og selv om ejerne tit er af en alder hvor de kan huske da cyklerne oprindeligt kom i handlen, er der også mange yngre der tager sporten til sig.

Ud over sammenholdet under træning og løb i Danmark, er der mange Classic kørere der tager til løb i udlandet, herunder Sverige, Tyskland og Holland.

Hvis du vil høre mere om Classic Trial, så tag fat i én af kontaktpersonerne nederst på siden.

2014 © Rebild TrialSport. All Rights Reserved