Hvad er Trial?
Velkommen til sporten
Trial er en MC sport, hvor det ikke er hastigheden der er afgørende.
Istedet gennemkører man korte afmærkede terrænafsnit, hvor man bliver "bedømt", og får så et antal strafpoints, alt efter hvor mange gange man har haft foden på jorden.
Stævnerne er arrangeret så alle kan deltage, fra den absolutte nybegynder, til DM eliten. Sektionerne er afmærket så alle kan gennemføre, uanset ens niveau.
Hvor andre motorsports grene ofte har sat far (eller mor) på bænken, eller i pit for at skrue, er Trial en sport hvor far og søn ofte starter op sammen og konkurrerer mod hinanden.
Samtidigt med at Trial er fuld af spænding og adrenalin,
er det også en sport der giver god motion, fremmer koncentrationen og frem for alt - giver et godt kammeratskab.
Trial kan køres alle steder, hvor terrænet er lidt kuperet
og hvor man selvfølgelig har fået ejerens tilladelse, en
Trial cykel skal være støjdæmpet som en gade MC, så støjen er meget sjældent et problem.
Der køres på specielle Trial motorcykler, der udmærker sig ved lav vægt, og en fantastisk smidig motor. typisk mellem 250cc og 300cc. Mærkerne er mindre kendte
som Montesa, Beta, Scorpa, Gas Gas og Sherco,
Der køres både Trial på moderne motorcykler, og på klassiske motorcykler. Sidstnævnte er en displin for sig, hvor hygge og det at skrue i maskinerne er lige så vigtig som det at køre dem.
Ikke nok med at Trial er den mest fascinerende MC sport, det er samtidig også den billigste. Den største post er selvfølgelig selve Motorcyklen. en god og konkurrencedygtig brugt fås fra ca. 10.000 kr. Nye koster fra ca. 40.000 kr. og op til 60.000 kr. alt efter mærke.
Men som begynder vil en brugt Trial cykel være det bedste køb, da man som begynder ofte vil komme til at tabe den, De mindste Trial Cykler starter fra 50 ccm og der findes El maskiner til de helt små.
Men har man først fået en motorcykel er udgifterne meget begrænsede. Der er ikke mange reparationer på en Trial, og de fleste kan sagtens selv fikse den. Motorskader er meget sjældne på en Trial cykel på grund af de meget få omdrejninger man kører med.
Medlemskab af en klub og Licens (forsikring) koster ca. 1.200 kr. Så skal man have en Trial hjelm, og et par Trial støvler. det kan fås nyt for ca. 2.000 kr. Du skal så selvfølgelig beregne lidt udgifter, til transport til træning og stævner, og anmeldelsesgebyr til stævner. Anmeldelsesgebyr er 175 kr. pr. løb i 2014.
Der er flere steder i Danmark du har mulighed for at komme til at snuse lidt til Trial sporten. Kontakt en personerne i boksen på forsiden, og lav en aftale om at komme ud at se et stævne eller træning, og måske prøve en motorcykel. Der er også mulighed for måske i første omgang bare få en uddybende snak om Trial sporten, og hvilke muligheder netop du har.