SSDT 2011 - Hele artikel serien.
Vi har fundet artikkelserien fra sidste gang der var danskere med i SSDT - nemlig 2011. Du kan herunder læse hele historien, og se videoer fra hver dag.
SSDT 2011 – Starten nærmer sig.
De 2 danske deltagere i dette års Scottish Six Day Trial, er ved at være klar til starten i morgen. Dan Jørgensen og Kurt Hansen er vel indkvarteret, og har fået deres cykler parkeret i Park Fermé. Nu er der ikke anden at gøre, end at få de sidste detaljer på plads, checke udstyret igen og så få en god nat søvn.
I dag har de begge været med i den traditionelle parade. Paraden var i år anført af 100 classic motorcykler, der hver havde tilbagelagt 100 miles i anledningen af SSDT’s 100 års jubilæum. Blandt classic kørerne var der flere berømtheder, herunder også Sammy Miller.
100 motorcykler - 100 miles - 100 år
Film fra turen over bjerget
Nu starter det…
Som vi fortalte i går, startede dagen hårdt op for Dan Jørgensen. Der var fra morgenstunden pres på for at få Sherco’en om dysset, inden for de 30 minutter som kørerne har til service. Det lykkedes dog for Dan at få afmonteret karburatoren, få den om dysset ved Sherco standen og så selv få den monteret igen.
Husk på at Dan ikke må starte motorcyklen inden start, så han viste ikke om Sherco’en ville starte på startpodiet. På startpodiet har køreren 1 minut til at få motorcyklen i gang – ellers betyder det automatisk diskvalifikation. Heldigvis startede Sherco’en ved tredje kick.
Selv om motorcyklen blev om dysset, har Dan haft vrøvl med karburatoren hele dagen. Heldigvis var Dan færdig en hel time før tid, hvilket har givet ham rigelig tid til at få justeret karburatoren rigtig ind.
Dagens sektioner var hårde med masser af sten, men i løbet af dagen fik begge Danskere styr på dem. Dan var dog også her tynget af den træge karburator. Det blev en varm dag, med 22 graders varme – og solcremen var i brug igen. Som sidste år er det specielt den krævende transportrute der sætter et dybt indtryk på Danskerne. ”som en lang A sektion” udtrykker Dan Jørgensen det. Der er ingen tvivl om at den lange krævende rute er en kæmpe udfordring i sig selv, og helt sikkert noget vi vender tilbage til igen i rapporterne i resten af ugen.
Følg med igen i morgen, når vi checker op igen med de 2 Danske kørere, hvor vi også håber på at kunne præsenterer nogle billeder fra årets løb.
Der har faktisk være så meget overskud i dag, at de to kan fortælle at de har haft tid til at nyde udsigten lidt.
Dan har også to meget ømme lår. Dem fik han på dagens transport rute. Dan kom med halv gas i tredje gear, da hans forhjul pludseligt sank ned i dyndet, og Sherco’en stadsende brat. Det betød at Dan fløj op i styret – og vi skal hilse at sige at det gør avs…
Vi er tilbage igen i morgen aften, med en rapport fra tredje dag i dette års SSDT.
Video fra Tirsdag
Av.. nu gør det ondt.
Kurt Hansen er ligeledes udfordret. Han har problemer med håndledet, men også han kan bide smerten i sig endnu. Som Kurt siger – Jeg kommer frem til sektionen, slår jeg smerteknappen fra, og så holder jeg bare gassen på.
På hotellet har de begge været i karbad med olie – det skulle jf. de lokale være den bedste måde at blive klar til endnu en dag i SSDT. Sammen med lidt smertestillende piller, håber vi på at det gør de to klar til i morgen.
Dan Jørgensen har også i dag haft maskinproblemer. Det er stadig karburatoren der giver ham hovedpine, og selv om det er blevet bedre, er det ikke helt godt endnu. Problemet er lokaliseret til at være svømmerhøjden, som ikke er helt rigtigt indstillet. Heldigvis har Dan haft masser af tid til at kigge på problemet igen i dag, for han var igen inde i god tid – faktisk 1½ time før tid.
Dan kan fortælle at han havde en god makker at følge efter i dag. Det er en erfaren SSDT deltager, som kan ”holde kablet stramt”. Dan har fulgt ham hele dagen, med stor succes.
Igen i dag kan de to kørere fortælle om det fantastiske publikum, der bærer dem frem med tilråb, jubel og bifald. Dan fortæller at han på et tidspunkt holdt i kø som nummer 6 til at skulle igennem en sektion. De 5 før ham var sublime Trial kørere, på højt niveau. Alligevel styrtede de 3 af dem i sektionen. Da det lykkedes Dan at komme igennem, var det til publikums store jubel, og det er helt klart noget der kan bærer én frem – selv med stærke smerter.
I morgen er der lovet dårligere vejr, med risiko for regn sidst på dagen. Det er noget der glæder Dan, hvor Kurt nok hellere så solen højt på himmelen.
Begge de to danskere starter tideligt i morgen, så chancen er at der kommer ind inden regnen falder.
Vi er tilbage i morgen aften med en ny reportage.
Video fra onsdag
Så kom regnen.
Når vi siger rimeligt, er det fordi de begge er hårdere ramt end sidste år. Måske har der manglet lidt træning op til løbet, men det er også svært et svært løb at gøre sig klar til. Normalt ville træning op til SSDT bestå af time efter time på motorcyklen, for det er det man bliver udsat for i Skotland – det er bare lidt svært i Danmark.
Begge kørere fortæller at de nu er så plaget, at de ikke ville have stillet op til løb, hvis det havde været en alm. DM afdeling. Men nu er det ikke DM - men SSDT - og der bliver man båret frem af en helt anden vilje.
Kurt har igen forsøgt sig med olie i karbadet (som jf. ham er pragtfuldt), alt imens Dan holder sig til at få musklerne varmet op i bruseren. Begge er på smertestillende piller, som har den side gevinst at de løfter humøret en smule. Det kan dog også være trætheden der gør de to danskere lidt pjattede.
Både Dan og Kurt mener at dag 4 har været den hidtil hårdeste dag. De har tilbagelagt ikke mindre end 200 km transport rute i dag. Den første sektion skulle de tilbagelægge 45 km før de kom til. Med regnen lige i ansigtet har det været slemt. Sektionerne har også været specielt afskyelige i dag. De har ikke været så faretruende som i går – men de har trukket tænder ud på en helt anden måde. Dan fortæller at han har måtte indkasserer en del femmere.
Begge kørere er dog besluttet på at de vil gennemførere – ”Vi skal igennem” som de siger. Vi krydser finger, og håber at de tager den hele vejen.
Kurt er på den anden side godt fedtet ind i forgaffelolie, da han har en pakning der er røget. Han har dog ikke planer om at den skal skiftes i morgen – så helt galt er det nu ikke.
Video fra Torsdag
Endnu en dag i helvedets forgård.
Dan prøvede alligevel at forcerer de fleste af sektionerne. Problemet var hvis du først standsede og fik 5 point i sektionen, skulle motorcyklen bæres ud. Det trækker tænder ud – specielt når man allerede er tømt for energi. Det lykkedes dog Dan at komme igennem flere af sektionerne på 3 strafpoint. Kurt tog en lidt anden indgangsvinkel til de sværeste sektioner. Han konstaterede i hvert tilfælde om det kunne køres, og fik klippet 5 points i dem der så mest umulige ud. Det har hjulpet ham med at sparere nogle kræfter i dag.
Video fra Fredag
Færdig – endeligt…
Så kom den sidste dag – dagen Dan og Kurt har set frem til. Nu sidder de begge med et stort smil på, efter at have gennemført verdens hårdeste Trial løb.
Det var dog ikke en dag helt uden overraskelser og udfordringer. Selv om man måske burde slappe af og kører sikkert på sidste dagen, så er det ikke helt hvad der faktisk sker. Nu er der så meget adrenalin i kroppen, at man forsøger lidt af hvert – som f.eks. at hoppe over de mindre af å løbene. Vi kan fortælle at Kurt er ved at få styr på koblingsskuddet, så disse å løb skal forceres. På samme måde burde de 2 måske have fået klippe 5 points i nogle af sektionerne, men alligevel skulle man jo lige forsøge dem.
Dan har også brugt den sidste dag på at blive bedre venner med de mange store sten i både sektioner og transportrute. Men de bliver aldrig Dan’s livret, og der er ikke mange pæne ting han har at sige om dem.
Som altid afsluttes den sidste dag med en sektion i byen, hvorefter man kommer på podiet. Her er det meningen at man fortæller et par bevingede ord om hvordan det hele var, og hvad man syntes om det. Dan havde dog lidt problemer under hans fremlæggelse – mest af alt fordi speakeren blev ved med at insisterer op at Dan var Spanier.
Lige nu sidder Kurt og Dan som skrevet med et stort smil på – og en kop øl. De er nemlig til uddeling af præmier og beviser. Selv om det ikke blev til nogle medaljer, så får de 2 udlevet et bevis på at de har gennemført SSDT – og hvem ville ikke være glad for at have den til at stå på kaminhylden.
Før turen går hjem til Danmark, har Kurt og Dan lige et ærinde mere. De har nemlig inviteret deres værtinde ud for at spise i morgen, som tak for alt det hun har sørget for igennem ugen. Lige som sidste år, har hun sørget for de Danske drenge – og i år har hun endda kørt Kurt og Dan til præmieuddeling, så de kunne får en ekstra øl. Jo, hun er i sandhed en perle.
Ingen i år var det så med Dansk deltagelse i SSDT, og vi ønsker de 2 Danske Trial helte stort tillykke med deres kæmpe bedrift.
Video fra lørdag