25. april 2014

SSDT 2011 - Hele artikel serien.

Vi har fundet artikkelserien fra sidste gang der var danskere med i SSDT - nemlig 2011. Du kan herunder læse hele historien, og se videoer fra hver dag.

SSDT 2011 – Starten nærmer sig.

De 2 danske deltagere i dette års Scottish Six Day Trial, er ved at være klar til starten i morgen. Dan Jørgensen og Kurt Hansen er vel indkvarteret, og har fået deres cykler parkeret i Park Fermé. Nu er der ikke anden at gøre, end at få de sidste detaljer på plads, checke udstyret igen og så få en god nat søvn. 

Dan Jørgensen sover måske lidt mere uroligt, for han fandt ud af at han skulle udskifte en dyse i karburatoren, for ikke at bruge alt for meget benzin på vejstrækningerne. Desværre fik Dan først denne besked fra Sherco teamet, EFTER han havde indleveret motorcyklen i Park Fermé. Derfor skal Dan have skiftet dyse i morgen tidelig, i den ½ time han har til service inden løbet går i gang.

I dag har de begge været med i den traditionelle parade. Paraden var i år anført af 100 classic motorcykler, der hver havde tilbagelagt 100 miles i anledningen af SSDT’s 100 års jubilæum.  Blandt classic kørerne var der flere berømtheder, herunder også Sammy Miller.
Kurt og Dan var naturligvis klædt i de danske farver, med landsholdstrøjer –
og som noget nyt, var det nødvendigt med solcreme. Der er nemlig også varmt og solrigt i Skotland, som der er her hjemme i øjeblikket. Dette kan måske lyde skønt, men de 2 kørere håber nu på at det køler lidt ned inden de skal ud på de hårde etaper.
I morgen går starten som nævnt for dette års første etape. Dan og Kurt kommer til at starte med kun 2 minutters mellemrum, og forhåbentligt kan de nyde godt af hinandens selskab. De starter henholdsvis 11.06 og 11.08, så det gælder om at krydse fingere mm, fra det tidspunkt.
 
Vi vender tilbage med en rapport og dagens etape i morgen aften.

100 motorcykler - 100 miles - 100 år
Film fra turen over bjerget
  

 


Nu starter det…

 

Lad os starte med at berolige jer. Både Kurt og Dan er kommet vel igennem dagens etape, og kom ind inden for tidsrammen. Men alligevel blev det ikke en dag uden store udfordringer og frustrationer.

Som vi fortalte i går, startede dagen hårdt op for Dan Jørgensen. Der var fra morgenstunden pres på for at få Sherco’en om dysset, inden for de 30 minutter som kørerne har til service. Det lykkedes dog for Dan at få afmonteret karburatoren, få den om dysset ved Sherco standen og så selv få den monteret igen.
Husk på at Dan ikke må starte motorcyklen inden start, så han viste ikke om Sherco’en ville starte på startpodiet. På startpodiet har køreren 1 minut til at få motorcyklen i gang – ellers betyder det automatisk diskvalifikation. Heldigvis startede Sherco’en ved tredje kick.
Selv om motorcyklen blev om dysset, har Dan haft vrøvl med karburatoren hele dagen. Heldigvis var Dan færdig en hel time før tid, hvilket har givet ham rigelig tid til at få justeret karburatoren rigtig ind.
 
Kurt Hansen havde en roligere start, men han skulle også komme i vanskeligheder på løbets første dag. Kurt var uheldig, og fik på transportruten slået en boldt skævt på vandpumpehuset. Det betød at kølevandet fossede ud af Hondaen. Så er gode råd dyre, når man står på bjerget, kun med det værktøj og reservedele man har med i rygsækken. Men med lidt hjælp fra en rigtig dygtig englænder, lykkedes det at få motorcyklen på højkant igen. Vi skal sige at det involverede toppen af en vandflaske som pakning, og en bolt flyttet fra den anden side af motorcyklen. Nu er det så Kurt der har en opgave i morgen inden løbet går i gang, hvor han skal have skiftet vandpumpehus.

Dagens sektioner var hårde med masser af sten, men i løbet af dagen fik begge Danskere styr på dem. Dan var dog også her tynget af den træge karburator. Det blev en varm dag, med 22 graders varme – og solcremen var i brug igen. Som sidste år er det specielt den krævende transportrute der sætter et dybt indtryk på Danskerne. ”som en lang A sektion” udtrykker Dan Jørgensen det. Der er ingen tvivl om at den lange krævende rute er en kæmpe udfordring i sig selv, og helt sikkert noget vi vender tilbage til igen i rapporterne i resten af ugen.

Følg med igen i morgen, når vi checker op igen med de 2 Danske kørere, hvor vi også håber på at kunne præsenterer nogle billeder fra årets løb.  
 
Video fra mandag
 

 


Udfordringerne fortsætter.
 

 

Som i går, starter vi med at berolige jer. Både Kurt Hansen og Dan Jørgensen er begge inde i dag, inden for tidsrammen. Kurt havde 10 minutter og Dan hele 40 minutter at rulle på. Det skal siges at de begge følte at der var overskud til at give den ekstra gas hvis det var, men det var ikke nødvendigt i dag. Dagens etape var på 175 km, som var noget mere end de 115 km der skulle tilbagelægges i går.
Der har faktisk være så meget overskud i dag, at de to kan fortælle at de har haft tid til at nyde udsigten lidt.
 
Kurt startede dagen med at skulle skifte vandpumpehus. Det viste sig heldigvis at være en rimelig let procedure, og han var kørerklar efter kun 10 minutter. Husk på at SSDT kørere kun har 20 minutter til at gøre cyklen klar om morgenen, inden de skal ud på dagens etape.
 
Dan Jørgensen regnede med at karburator problemerne ville være ovre på hans Sherco. Desværre viste det sig at motorcyklen stadig kørte for fed, hvilket gav problemer i sektionerne. Her var det nødvendigt at give mere gas, og så ”file” sig igennem på koblingen, for at motorcyklen ikke skulle gå ud. Efter dagens etape fik Dan hjælp til at få karburatoren renset (og der blev fundet skidt). Det var ikke hvem som helst der var mekanikker på Sherco’en – nej skal man have gæstemekaniker, så kan man vel lige så godt få Malcolm Rathmell til at skrue (se billede). Nu håber Dan (og vi andre) at Sherco’en opfører sig ordenligt i morgen.
 
I flere af sektionerne er der flere hundrede tilskuere. Både Dan og Kurt kan berette om det vidunderlig kick det giver når man kommer igennem en sektion, og så bliver sendt videre med et kæmpe bifald. Jo.. det er anderledes at kører Trial i Skotland.
 
SSDT tager også hårdt på fysikken. Begge kørere er begyndt at mærke det på kroppen. Kurt har en stor bule på armen, og Dan døjer med en tennisalbue.
Dan har også to meget ømme lår. Dem fik han på dagens transport rute. Dan kom med halv gas i tredje gear, da hans forhjul pludseligt sank ned i dyndet, og Sherco’en stadsende brat. Det betød at Dan fløj op i styret – og vi skal hilse at sige at det gør avs…
 
Desuden er vabler mm begyndt at komme – men det regner de to som et mindre onde.

Vi er tilbage igen i morgen aften, med en rapport fra tredje dag i dette års SSDT.
 

Video fra Tirsdag

 


Av.. nu gør det ondt.

 

Vi starter med at sige det – jo vores danske drenge er stadig med. Både Dan Jørgensen og Kurt Hansen er inden for tidsfristen igen i dag.
 
Dagen har dog været hård. Ikke på grund af vejret eller terrænet, selv om de begge gør hvad de kan for at stoppe de resterende kørere. I stedet er det kroppen der er begyndt at klage sig. Dan Jørgensen har igennem hele løbet været besværet af en tennis albue, og den er ikke blevet bedre. Der er slemme smerter, og det bliver ikke bedre på den lange transportrute igennem højmosen. Der skal nemlig holdes fast i styret, og balancen skal være perfekt for ikke at styrte – alt sammen noget der belaster kroppen ultimativt.

Kurt Hansen er ligeledes udfordret. Han har problemer med håndledet, men også han kan bide smerten i sig endnu. Som Kurt siger – Jeg kommer frem til sektionen, slår jeg smerteknappen fra, og så holder jeg bare gassen på.
På hotellet har de begge været i karbad med olie – det skulle jf. de lokale være den bedste måde at blive klar til endnu en dag i SSDT. Sammen med lidt smertestillende piller, håber vi på at det gør de to klar til i morgen.

Dan Jørgensen har også i dag haft maskinproblemer. Det er stadig karburatoren der giver ham hovedpine, og selv om det er blevet bedre, er det ikke helt godt endnu. Problemet er lokaliseret til at være svømmerhøjden, som ikke er helt rigtigt indstillet. Heldigvis har Dan haft masser af tid til at kigge på problemet igen i dag, for han var igen inde i god tid – faktisk 1½ time før tid.
Dan kan fortælle at han havde en god makker at følge efter i dag. Det er en erfaren SSDT deltager, som kan ”holde kablet stramt”. Dan har fulgt ham hele dagen, med stor succes.
 
Igen i dag kan de to kørere fortælle om det fantastiske publikum, der bærer dem frem med tilråb, jubel og bifald. Dan fortæller at han på et tidspunkt holdt i kø som nummer 6 til at skulle igennem en sektion. De 5 før ham var sublime Trial kørere, på højt niveau. Alligevel styrtede de 3 af dem i sektionen. Da det lykkedes Dan at komme igennem, var det til publikums store jubel, og det er helt klart noget der kan bærer én frem – selv med stærke smerter.

I morgen er der lovet dårligere vejr, med risiko for regn sidst på dagen. Det er noget der glæder Dan, hvor Kurt nok hellere så solen højt på himmelen.
Begge de to danskere starter tideligt i morgen, så chancen er at der kommer ind inden regnen falder.
 

Vi er tilbage i morgen aften med en ny reportage.

Video fra onsdag

 


 

Så kom regnen.

 

Så kom den lovede regn til Skotland. Det holdt dog ikke de 2 danske deltagere for at gennemførere endnu en dag af verdens hårdeste Trial. Både Dan Jørgensen og Kurt Hansen er stadig med i ræset, og er ved rimeligt mod.
Når vi siger rimeligt, er det fordi de begge er hårdere ramt end sidste år. Måske har der manglet lidt træning op til løbet, men det er også svært et svært løb at gøre sig klar til. Normalt ville træning op til SSDT bestå af time efter time på motorcyklen, for det er det man bliver udsat for i Skotland – det er bare lidt svært i Danmark.
Begge kørere fortæller at de nu er så plaget, at de ikke ville have stillet op til løb, hvis det havde været en alm. DM afdeling. Men nu er det ikke DM - men SSDT - og der bliver man båret frem af en helt anden vilje.
Kurt har igen forsøgt sig med olie i karbadet (som jf. ham er pragtfuldt), alt imens Dan holder sig til at få musklerne varmet op i bruseren. Begge er på smertestillende piller, som har den side gevinst at de løfter humøret en smule. Det kan dog også være trætheden der gør de to danskere lidt pjattede.

Både Dan og Kurt mener at dag 4 har været den hidtil hårdeste dag. De har tilbagelagt ikke mindre end 200 km transport rute i dag. Den første sektion skulle de tilbagelægge 45 km før de kom til. Med regnen lige i ansigtet har det været slemt. Sektionerne har også været specielt afskyelige i dag. De har ikke været så faretruende som i går – men de har trukket tænder ud på en helt anden måde. Dan fortæller at han har måtte indkasserer en del femmere.
 
Selv om de 2 selv mener at dette burde være den hårdeste dag (grundet den lange transportrute) har Dougie Lampkin en anden opfattelse. De to danskere har talt med manden der lige nu ligger nummer 1 i løbet, og jf. ham skulle den hårdeste dag komme lørdag – men de mener begge at han taler om sektionerne.

Begge kørere er dog besluttet på at de vil gennemførere – ”Vi skal igennem” som de siger. Vi krydser finger, og håber at de tager den hele vejen.
 
Dan’s Sherco har for første dag ikke haft karburator problemer. Han har dog også holdt mere øje med hvad der bliver hældt i tanken, på de mange optankningssteder. Som Dan siger det, så er det ½ benzin og ½ spagnum de har i dunkene.
Kurt er på den anden side godt fedtet ind i forgaffelolie, da han har en pakning der er røget. Han har dog ikke planer om at den skal skiftes i morgen – så helt galt er det nu ikke.
 
Vi er tilbage igen i morgen med mere nyt fra SSDT 2011
 

Video fra Torsdag  

 


 

Endnu en dag i helvedets forgård.

 

Så blev fredag – dag 5 – gennemført. Både Kurt og Dan er vel igennem dagens strabadser, og vel inde i mål inden for tidsrammen. Det blev til 8½ time, og ikke mindre end 142 km på motorcyklen i dag.
 
Dan Jørgensen mener selv at albuen er lidt bedre – men den føles stadig slem. Kurt Hansen siger selv at han er ok, men der er ingen tvivl om at hans arm også plager ham. Mon ikke de begge holdes oppe af at der kun er 1 dag tilbage, før de kan sige at de har gennemført verdens hårdeste Trial løb?
 
Dagen har været med nogle af de hårdeste sektioner i løbet. De to kørere kan fortælle at flere af sektionerne var ”for syge til danskere” – og det er noget når det kommer fra Dan Jørgensen!
Dan prøvede alligevel at forcerer de fleste af sektionerne. Problemet var hvis du først standsede og fik 5 point i sektionen, skulle motorcyklen bæres ud. Det trækker tænder ud – specielt når man allerede er tømt for energi. Det lykkedes dog Dan at komme igennem flere af sektionerne på 3 strafpoint. Kurt tog en lidt anden indgangsvinkel til de sværeste sektioner. Han konstaterede i hvert tilfælde om det kunne køres, og fik klippet 5 points i dem der så mest umulige ud. Det har hjulpet ham med at sparere nogle kræfter i dag.
 
De to Danskere startede som nogle af de første i dag, og det betød at de skulle kørere sektionerne til. Man roterer igennem hele ugen, således at det aldrig de samme der skal kørere først. Ulempen ved at være de første, er at sektionerne er meget glatte – med grøn mos (næsten slim) på rullesten. Senere på dagen bliver sektionerne mere tilkørt – som vi også kender det fra løb herhjemme.
 
Motorcyklerne kører fint nu, uden nogen form for problemer. Kurt har dog mistet sin bremsepedal på transportruten i dag. Dan har heller ikke haft karburator problemer i dag, og syntes selv at han må være uddannet mekaniker med speciale i karburatorer nu. Han har dog mistet en fodhviler og et bremsegreb i dag – men det er småting som han fortæller…
 
Som et lille kuriosum, kan vi fortælle at Kurt har sat sig hårdt på sin telefon i mosen – noget den bestemt ikke er glad for. Dan har en helt klar teori om at Kurt har travlt med at sende SMS’er hjem til kærsten, når han er på transportruten.  
 
De to starter sent i morgen, hvor klokken bliver næsten 12 før de bliver sendt af sted.
 
Vi vil igen i morgen aften være tilbage med den sidste rapport fra SSDT 2011  

Video fra Fredag 


 


Færdig – endeligt…

 

Så kom den sidste dag – dagen Dan og Kurt har set frem til. Nu sidder de begge med et stort smil på, efter at have gennemført verdens hårdeste Trial løb.

Det var dog ikke en dag helt uden overraskelser og udfordringer. Selv om man måske burde slappe af og kører sikkert på sidste dagen, så er det ikke helt hvad der faktisk sker. Nu er der så meget adrenalin i kroppen, at man forsøger lidt af hvert – som f.eks. at hoppe over de mindre af å løbene. Vi kan fortælle at Kurt er ved at få styr på koblingsskuddet, så disse å løb skal forceres. På samme måde burde de 2 måske have fået klippe 5 points i nogle af sektionerne, men alligevel skulle man jo lige forsøge dem.
Dan har også brugt den sidste dag på at blive bedre venner med de mange store sten i både sektioner og transportrute. Men de bliver aldrig Dan’s livret, og der er ikke mange pæne ting han har at sige om dem.

Som altid afsluttes den sidste dag med en sektion i byen, hvorefter man kommer på podiet. Her er det meningen at man fortæller et par bevingede ord om hvordan det hele var, og hvad man syntes om det. Dan havde dog lidt problemer under hans fremlæggelse – mest af alt fordi speakeren blev ved med at insisterer op at Dan var Spanier.

Lige nu sidder Kurt og Dan som skrevet med et stort smil på – og en kop øl. De er nemlig til uddeling af præmier og beviser. Selv om det ikke blev til nogle medaljer, så får de 2 udlevet et bevis på at de har gennemført SSDT – og hvem ville ikke være glad for at have den til at stå på kaminhylden.
Før turen går hjem til Danmark, har Kurt og Dan lige et ærinde mere. De har nemlig inviteret deres værtinde ud for at spise i morgen, som tak for alt det hun har sørget for igennem ugen. Lige som sidste år, har hun sørget for de Danske drenge – og i år har hun endda kørt Kurt og Dan til præmieuddeling, så de kunne får en ekstra øl. Jo, hun er i sandhed en perle.

Ingen i år var det så med Dansk deltagelse i SSDT, og vi ønsker de 2 Danske Trial helte stort tillykke med deres kæmpe bedrift.

Video fra lørdag

 

 

 


 

2014 © Rebild TrialSport. All Rights Reserved